2012. február 26., vasárnap

A Juhász Gyula Általános Iskola

Nagy tisztelettel köszöntöm a Váci Polgár minden kedves olvasóját. Szívesen és örömmel vettem a felkérést, hogy röviden, ismertessem a tisztelt olvasókkal, az iskola életét döntõen meghatározó pedagógiai feladatokat, mindennapi tevékenységünket.

Kedves Olvasók! Engedjék meg, hogy rövid iskolatörténettel kezdjem ismertetõmet. Annál is inkább így gondolom, mert az idõsebbeket (elnézést, középkorúakat) ha megkérdezik hol végezték általános iskolai tanulmányaikat, akkor válaszuk: báthoris voltam. A fiatalabbak azt válaszolják juhászos. Nos, iskolánk neve nem csak Báthori és Juhász volt. A város és iskolatörténettel nem foglalkozók, vagy az 1945 elõtt valamelyik iskolaépületbe járókon kívül (a mai„A” és „B” épület) közül kevesen tudják, hogy az iskola telkén álló két különálló épület valamikor két különálló iskolaként mûködött, két igazgató irányításával.
Vác oktatása sok területen összekapcsolódott a római katolikus egyházzal, hiszen Vác püspöki székhely. Az iskola elõdjét (a mai „A” épületet) gróf Csáky Károly püspök javaslata alapján kezdték el megszervezni. Így épült meg 1932-ben a Báthori, a Görgey és Dr. Csányi László körút által határolt területen a váci Római Katolikus Polgári Fiú- iskola. A Görgey és a Flórián utca sarkán épült fel a Szent István Elemi Iskola (a mai „B” épület) 1938-ban. Az épület homlokzatán került elhelyezésre Szent István szobra. Mindkét épület
Boskó Géza Zoltán budapesti építészmérnök tervei alapján készült el. Az 1945-46-os tanévben a két épület közös igazgatás alá került, fiúiskolaként mûködött, Báthori utcai Általános Iskola néven. Az iskolánk ezt a nevet viselte 1983 októberéig, ez év október 21-én vette fel a Juhász Gyula nevet, a névadó ünnepségen került leleplezésre az iskola elõtt álló Juhász Gyula szobor, mely Blaskó János szobrászmûvész alkotása.
Nos, miért pont Juhász Gyula nevét vette fel az iskola? Az iskola névadójának több nevet is javasoltak, nagyrészt az akkori politikának megfelelõ neveket, olyanokat is akiknek semmi közük nem volt az oktatáshoz, irodalomhoz, Magyarország történelméhez. Az akkori igazgatónõ – akinek szegedi kötõdése
volt – úgy gondolta, hogy Juhász Gyula nevét a politika is el tudja fogadni, munkássága révén méltó lehet az iskola névadójának. Javaslatát felettesei elfogadták, így azóta iskolánk a neves költõ nevét viseli. Kézenfekvõ lett volna, Báthori Miklós püspökrõl elnevezni az iskolát, de abban a korban az nem volt lehetséges, hogy egy állami iskolát egy volt püspökrõl nevezzenek el. Iskolánk falán a Váci Városvédõk és Városszépítõk Egyesülete által elhelyezett emléktábla állít emléket Ecsédi Báthori Miklós váci püspöknek. Iskolánk falán még egy emléktábla van elhelyezve, mely az iskola volt festõmûvész tanárának Lipovniczky Lászlónak állít emléket, aki ebben az iskolában tanított. Nos ennyit az iskola történetérõl és külsõ megjelenésérõl. Ezek után szeretném bemutatni röviden az iskolában folyó nevelõ-oktató munkát, az iskola pedagógusainak és tanulóinak egy – egy tanévben végzett sokrétû tevékenységét. A váci iskolák a Mi újság? rovat keretein mutatkoznak be a Váci Polgárban. Hogy nálunk mi újság van? Röviden fogalmazhatnék úgyis, hogy készülünk a karácsonyra. Ezeket a gondolatokat az advent idõszakában, a karácsonyi várakozás és készülõdés idõszakában jegyzem. Most hétvégén – december 9-én – tartottuk meg iskolai kulturális bemutatónkat a Sulipódiumot, a Madách Imre Mûvelõdési Központ színháztermében. Ennek a rendezvényünknek több mint 25 éves hagyománya van. Teltházas rendezvények, minden szerénytelenség nélkül elmondhatom, hogy ezek a bemutatkozások nagy sikert aratnak a nézõk és a hallgatóság körében.
Közben elkezdtük a készülõdést a karácsonyi ünnepségekre. Iskolánkban hagyomány, hogy karácsony közeledtével tanulóink mûsorokkal, betlehemi játékokkal kedveskednek szüleiknek és egymásnak. Több osztály osztálykeretben ünnepel. Ezen kívül a téli szünet elõtti utolsó tanítási napon külön az alsó tagozatos, külön a felsõ tagozatos tanulók mûsort adnak a tornateremben iskolatársaiknak, melynek végén jelképes
ajándékként 2 szem szaloncukrot adok át gyerekenként az osztályok képviselõinek. Idén készülnek tanulóink a városi betlehemi bemutatóra is, melyet a Mûvelõdési és Oktatási Bizottság hirdetett meg. Ezek után szeretném bemutatni az iskola tanulói részére szervezett tanulmányi – sport és szabadidõs programokat is. A váci Juhász Gyula Általános Iskola tantestülete fõ feladatának tekinti, hogy felkészítse diákjainkat a továbbtanulásra, megalapozza tanulóink erkölcsi ismereteit, viselkedéskultúráját, kiemelt figyelmet fordítson a hazafias nevelésre. Az iskolánkba beíratott elsõ osztályos gyermekek a szótagoló módszerrel tanulnak  meg olvasni és írni. Az idegen nyelveket (angolt vagy németet) elsõ osztálytól kezdik el tanulni a gyerekek.
4. évfolyamtól kezdve nívócsoportos formában, 5. osztálytól kezdve a legjobbak emelt szinten, heti 5 órában tanulják az idegen nyelveket, plusz még délutáni szakköri foglalkozás keretében is. A matematikát 4. évfolyamtól szintén nívócsoportos formában tanulják a gyermekek. A technikát és az informatikát közös blokkban tanítjuk, így a tanulók könnyebben elsajátíthatják az interneten való tájékozódást. Az iskolai könyvtár jól ellátott, szívesen használják tanulóink. Tanulóink részt vesznek az iskolák és más intézmények által meghirdetett városi- megyei- és országos versenyeken is, ahol megfelelõ, – olykor elõkelõ – helyezéseket érnek el. Angol, történelem, földrajz, biológia, természetismereti, informatika, matematika, diákolimpiai versenyeken, országos szinten is elõkelõ helyezéseket értek el a versenyzõ tanulók. Az alsó tagozatos tanulók részére szervezett Benedek Elek mesemondó versenynek több évtizedes hagyománya van iskolánkban.
A többi városi iskolához hasonlóan mi is megrendezzük iskolanapi ünnepségünket, mely iskolánk névadójához és Lipovniczky László emlékéhez köthető. Iskolánk és a zeneiskola közel van egymáshoz, talán ennek is köszönhetõ, hogy sok-sok tanulónk a zeneiskola növendéke is. Iskolánkban eléggé mostohák a feltételek a sportolásra. Egy kisméretû tornatermünk van, tornaszobánk nincs, ezáltal az alsó tagozatos tanulók nagyon ritkán jutnak be a tornaterembe. Szerencsére közel van az uszoda, a különbözõ sporttelepek. Így tanulóink sokat járnak úszni, sok tanulónk van, aki versenyszerûen úszik, kajakozik, vagy evez. Kapcsolatunk nagyon jó a város kulturális intézményeivel, így a mûvelõdési házzal, a könyvtárral, a múzeummal, az értéktárral, a többi oktatási intézménnyel, a sportegyesületekkel.
Mint említettem, kiemelt figyelmet fordítunk a hazafias nevelésre. Ezért tartunk iskolai ünnepélyeket nemzeti ünnepeink alkalmából. Így október 6-án, október 23-án, március 15-én a Petõfi-háznál, a Nemzeti Összetartozás Napján. Az iskolai ünnepélyeken kívül más szabadidõs rendezvényeket, így Mikulás ünnepséget, farsangi bálokat, anyák napi köszöntõket. Az iskolai DÖK szervezésében tanévenként papírhulladékot gyûjtenek tanulóink, melyet a felsõ tagozatos tanulók számára rendezett Suli-bulival (iskolai discó) zárunk. Fontosnak tartjuk a különbözõ iskolán kívüli kulturális rendezvényeken való részvételt is.
Tanulóink számtalan esetben vesznek részt színház- és mozilátogatáson, zenei rendezvényeken.
Tanévzáró ünnepélyünkön kerül átadásra a kiváló teljesítményt elérõ negyedik évfolyamos tanulók részére a Kiváló Kisdiák, a nyolcadik évfolyamosok részére pedig a ballagási ünnepségen a Kiváló Diák kitüntetés.
A néphagyományok ápolására is gondot fordítunk. Az utóbbi években a Tragor Ignác múzeummal együttmûködve szüreti, Mártonnapi, Luca-napi, télbúcsúztató rendezvényeket szerveztünk. Évente 4 alakalommal jelentetjük meg iskolai újságunkat a Csudajót. A rendszerváltozás idõszakában testvériskolai
kapcsolatot alakítottunk ki az ausztriai Schärding város iskolájával, majd a kilencvenes évek közepén a hollandiai Wierden városának Immanuel Iskolájával. Az iskolát segíti a Gyermekeinkért Alapítvány, melynek szülõi támogatásból, valamint a támogatók személyi jövedelemadójának 1%-ból van bevétele.A szülõi házzal jó a kapcsolatunk. A szülõk jól együttmûködnek az osztályfõnökökkel is. Kézmûves foglalkozásokat tartanak, tantermeket díszítenek, kerítést festenek. Ezt a jó kapcsolatot nagyon fontosnak tartom, hiszen
közös a célunk és a feladatunk. Tetteinket a gyermekek érdekében végzett tevékenység kell, hogy vezérelje. Ezáltal továbbra is jól mûködtethetjük gyermekközpontú iskolánkat.
Kocsi Károly 
igazgató

Nincsenek megjegyzések:

Legyen újra korrekt párbeszéd!