2012. május 22., kedd

Játsszunk együtt!

„Ha a gyermeknek olyan tevékenységet mutatunk, amely szoros kapcsolatban van a benne rejlő természetes tudással, akkor a fejlődés mesterséges eszközök nélkül is serkenthető”.(Slade, 1992)

A továbbiakban szeretnék ötletekkel szolgálni azoknak akik gyermekekkel foglalkoznak, vagy nagy családban élnek. Alább megtalálható játékok segítik a pedagógusok, szülők számára gyermekük illetve a tanítványok megismerését, csoportban elfoglalt helyének felismerését. Másrészt a játékoknál fel vannak tüntetve a fejlesztési területek, a megadott korcsoport természetesen, a játékok kisebb módosításával változhatnak, tapasztalataim szerint a felnőttek körében is igen népszerűek. A szobrok életre kelnek! (kommunikációs játék, kommunikáció testnyelven, szituációs játék, együttműködés párokban, felső tagozaton) Az egyik játékos szobrot formáz a testéből, vagyis felvesz egy pózt. Amikorez megtörtént (lehetőleg szavak nélkül!), az első játékos keres egy új helyet (és új pózt) a második játékos környékén. Több fordulóban is alakíthatjuk szobor-párosunkat. A vezető jeladására mindkét játékos dermedjen meg! Mozdulatok, s ha kell, akkor szavak segítségével játsszatok le egy a szoborpárosból kiinduló helyzetet! Ha nem ugyanarra gondoltok, akkor játsszátok le mindkét variánst! Több játékossal is érdemes kipróbálni a gyakorlatot. Ha már elég gyakorlottak vagytok, dolgozhattok hármas vagy négyes csoportokban is. Kísérletezhettek a feszültségszint váltako-ztatásával. Végezzétek az egyik gyakorlatot csekély, a másikat nagyobb intenzitással. Próbáljatok szó nélkül dolgozni! Utána beszéljétek meg a problémákat, az újszerű ötleteket és a leggyakoribb reakciókat! Ez a fülem (koncentráció általános iskolásoknak) Keress magadnak egy társat! A játék abból áll, hogy valamelyik testrészedre mutatva egy másik testrészed nevét kiáltod el. Például miközben azt mondod: Ez a szemem, az orrodra mutatsz. A társad erre a saját fülére mutat, s azt mondja: Ez az orrom. Ekkor te a kezedre mutatsz, s azt mondod: Ez a fülem. Mindig azt a testrészt kell megnevezned, amire a társad mutatott. Majd elválik, hogy milyen sokáig bírjátok anélkül, hogy belezavarodnátok ebbe a különös kezem-lábam-fejem koordinációba. Általános helycsere (mozgáskoncentráció, reflex általános iskolásoknak) A csoport összes tagja . egy fő kivételével. A patkó alakban elrendezett székeken foglal helyet. A szék nélkül maradt játékos (a pillanatnyi. irányító) a patkó két végétől egyenlő távolságra áll. Elkiáltja két csoporttag nevét, akiknek helyet kell cserélniük, de közben (mielőtt a helycsere megvalósulna) az irányító is megpróbál leülni a két szék valamelyikére. Az lesz az új irányító, akinek nem jut szék. Az irányító bármikor vezényelhet általános helycserét is . ilyenkor mindenkinek föl kell állnia, hogy másik helyet keressen magának. Játékok a Drámapedagógiai Magazinból: 1999/különszám, 1999/2. szám Szerkesztette: Kaposi László                                  

Nincsenek megjegyzések:

Legyen újra korrekt párbeszéd!